Team LiU@HomeWreckers

Hur det är att tävla i RoboCup @home

Intensivt kodande

Kategori: Allmänt

Innan robotarna får delta i tävlingen måste de alla genomgå en inspektion. Under inspektionen ska roboten åka in genom en dörr till lägenheten och ut genom en annan. Under tiden kommer en från tekniska kommitén dels testa robotens nödknapp och dels testa så att roboten inte kör på en människa som ställer sig framför roboten. Navigeringen fungerar inte än och en intensiv förmiddag av kodande inleds.

 

När inspektionen närmar sig har vi kommit närmare en lösning och har nästan fått ut SLAM datan, men är inte helt klara än. Vi måste därför säga att vi inte kan delta i inspektionen och den första deltävlingen. Vi har fortfarande möjlighet att bli godkända på robotinspektionen senare under dagen, men implementeringen av det som saknas i navigeringen kräver en del tid.

 
Kodande in i det sista.

Efter en pressad eftermiddag kommer det andra Pepper lagets lagledare förbi och hänger lite. Han berättar att det inte gick så bra för dem när de ställde upp med Pepper i förra årets tävling heller. Kortfattat kan man säga att de inte kunde göra någonting alls i sin tävling och att det särskilt var navigeringen som var det svåra. Han hintar också om att lösningen till navigeringen ligger i att använda Peppers djuphetskamera som en laserskanner istället för den egentliga laserskannern.


Vi passar även på att prata med alla de andra lagen efter poster presentationerna för att vi ska lära oss så mycket som möjligt av de andra lagens lösningar. Det andra Pepper laget har bland annat använt av sig av en extern leadar laser som de fäst på Pepper för att utföra mappning av tävlingsarenan innan själva tävlingen. Något som underlättar väldigt när man vill få fram en karta över området då Peppers egna laser är rent ut sagt sämst. Ytterligare ett lag har utvecklad ett neuronnätverk som gör en objektidentifiering baserad på varje pixel istället för en hel bild som i det neuronnätverk vi använder nu - Yolo. Många spännande lösningar finns att tillgå och mycket är dessutom open source!

 

 

 

 Glada killar.

 


Vi kommer fortsätta försöka koda ihop navigeringen imorgon bitti. Oavsett hur det går kan vi i alla fall konstatera att vi verkar vara laget som har roligast och skrattar mest, godnatt!


/Team LiU@HomeWreckers

Kommentera inlägget här: